Yrittäjien oivallus teki lastenvaatebrändi Metsolasta menestystarinan, joka hakee uuden omistajan kanssa kansainvälistä kasvua

Julkaistu 14.01.2021

Yrityskauppauutinen: Suomalainen perheyhtiö SGN Group on ostanut 75 prosenttia lastenvaatebrändi Metsolan osakkeista. Nykyisistä omistajista Riina ja Heikki Pulkkinen jäävät yhtiöön 25 prosentin osuudella. Metsolan design ponnistaa vahvoista printtikuvioista ja kestävistä materiaaleista, ja niitä suunnitellaan ennen kaikkea lapsille itselleen. Näillä oivalluksilla on kysyntää myös Suomen ulkopuolella.

Metsola on kasvanut 13 vuodessa takapihan terassilta suomalaisille tutuksi ja halutuksi lastenvaatebrändiksi, joka on toiminut uranuurtajana suomalaisten lastenvaatebrändien esiinmarssissa. Menestystä on rakennettu yrittäjä Riina Pulkkisen ja hänen tiiminsä johdolla nojaamalla vahvoihin printteihin ja luonnosta ammentavaan suunnitteluun sekä erityisesti kiinnittämällä huomiota vaatteiden kestävyyteen.

“Koko tekemisemme keskellä ovat olleet kestävät materiaalit ja vahvat printit, joita aikuiset rakastavat, mutta joihin kuitenkin ihastuvat aina ensiksi lapset. Tärkeää on, että lapsia ei aliarvioida, mutta heitä ei kuitenkaan tarvitse pukea kuin aikuiset. Lisäksi ajattelemme, että vaatteiden tulee kestää niin, että niillä on käyttöarvoa myös sen jälkeen, kun oma lapsi kasvaa niistä ulos”, sanoo yrityskaupasta iloitseva Riina Pulkkinen.

Uuden omistajan SGN Groupin varatoimitusjohtaja Stefan Nieminen uskookin tälle löytyvän kysyntää myös Suomen ulkopuolella. Kansainvälinen kasvu onkin nyt Metsolan uuden strategian ytimessä.

“Suomalainen design on kiinnostanut jo pitkään. Metsolan oivallus siitä, että lastenvaatteita suunnitellaan paitsi aikuisten makuun myös ennen kaikkea lasten makuun, on Suomen rajojen ulkopuolella mullistava ja kiinnostava”, sanoo Nieminen.

Intohimo ja leveämmät hartiat samassa paketissa – haussa pysyvyyttä, ei pikavoittoja exit-strategioilla

Metsolan uusi koti on 88 vuotta kansainvälistä kauppaa tehneessä kotimaisessa perheyhtiö SGN:ssä, jonka omistajastrategiassa tavoitteena on kasvattaa ja pitää, ei kasvattaa ja myydä.

“Omistajan pitää olla ennen kaikkea hyvä omistaja. Näin voimme tarjota seuraavaa kasvuloikkaa hakeville kotimaisille brändeille kodin, jossa perustajat voivat keskittyä olennaiseen eli brändin ytimeen, sieluun ja luovaan suunnitteluun. Vuosikymmenten saatossa meille on kertynyt syvä kaupallinen osaaminen kansainvälisestä kaupasta ja viime vuosina olemme alkaneet panostaa erityisesti suoraan kuluttajakauppaan. Olemme mm. rakentaneet Anttilalta ostamastamme Annosta sen pitkäaikaisten suunnittelijoiden kanssa menestyneen ja koko ajan kansainvälisemmän sisutusbrändin”, SGN Groupin toimitusjohtaja Ilkka Brander sanoo.

Metsolan Riina Pulkkinen sanoo, että samat arvot jakavan omistajan löytäminen ei ollut itsestään selvää.

“Metsola on itselleni kuin oma lapsi, jota emme olisi valmiita myymään kenelle tahansa. Kasvun ylitettyä jatkuvasti omatkin tavoitteemme alkoi meille tulla vastaan pullonkauloja eri puolilta, välillä olemme mm. joutuneet myymään nettikaupassa ei-oota. Olemme innoissamme, kun nyt pääsemme keskittymään intohimoomme, eli kestävien, arkea innostavien lastenvaatteiden suunnitteluun”, Pulkkinen sanoo.

Vuonna 2007 perustettu Metsola on yksi vanhimmista suomalaisista lastenvaatebrändeistä. Metsolan perustaja on Sanna Paakki, joka sai inspiraation eettisten vaatteiden suunnitteluun tultuaan äidiksi. 

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja, SGN Group
Ilkka Brander
050 388 3108


Uutisarkisto

2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013