Kawasakilta kahdeksan katupyörä­uutuutta

Kawasakilta kahdeksan katupyöräuutuutta

Julkaistu 28.01.2015

Kawasaki-katupyörämallistoon tulee kahdeksan uutuutta kaudelle 2015. Uutuusmalleista kuusi esitellään MP 15 Moottoripyörämessuilla Helsingissä Kawasakin osastolla 6 b 99. Niistä kiinnostavin on uutuus Ninja H2.

Ninja H2/ Ninja H2R

Kawasaki on luonut Ninja H2 ja Ninja H2R-mallit näyttääkseen uuden suunnan tulevaisuuden supermoottoripyörille. Kawasaki on hyödyntänyt lentokoneiden valmistamisesta saamaansa kokemusta aerodynamiikasta ja H2:n ja H2R-mallien muotoilu poikkeaakin aerodynaamisuudellaan perinteisistä supersport-malleista.

Musta kromipeilierikoispinnoite on Kawasakin erityisesti moottoripyörille kehittämä. Peilipinta korostaa pyörän ulkonäköä. Moottorin tehokkaan ahtimen suunnittelussa on hyödynnetty Kawasaki Heavy Industries Groupin moottoripyöräsuunnitteluyksikön lisäksi myös muiden yksiköiden osaamista. Ahdin on täysin Kawasakin omaa valmistetta. Moottorin teho on Ninja H2-mallissa 154,4 kW/ 210hv ja Ninja H2R-mallissa 240 kW/ 326 hv. Kuljettaja voi hallintalaitteista valita moottoritehon sekä takapyörän “sutimiseneston” rajoituksen mieleisekseen tienpinnan liukkauden mukaan.

Vaihteisto on kilpakäyttöön suunniteltu “Dog-ring” -tyyppinen ja vaihtamista avustaa KQS (Kawasaki Quick Shifter). Ninja H2 -malli on ensimmäinen Kawasaki-moottoripyörä, jossa on vaihtamisavustin vakiona. Ristikkorakenteinen runko vastaa pyörän suorituskyvyn vaatimuksiin sekä on ulkonäöltään huomiota herättävä. Jarrut ovat Brembon kilpakäyttöön suunnittelemat tehokkaat levyjarrut monobloc-jarrusatuloilla. Jousituksena Ninja H2 -mallissa on katukäyttöön sovellettua KYB AOS-II racing -tyyppistä iskunvaimennusta. Takana on KYB:in täysin säädettävä mono-shock -iskunvaimennin. Sähköinen Öhlins-ohjausiskunvaimennin on esisäädetty pyörän nopeuden tunnistavaksi. Ajovaloina ovat tieliikennekäyttöön hyväksytyt LED-valot. Ninja H2-malli on rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön.

Kawasaki Ninja H2R-mallin ero H2-malliin on moottoritehon lisäksi katteen lisäsiivekkeet, jotka ohjaavat ilmavirtausta suuremmilla nopeuksilla ajettaessa. Pakoputkijärjestelmä on avonaisempi ja kevyempi. Renkaat ovat valmistettu ratakäyttöön suurille nopeuksille. Ajovaloja, rekisterikilven telinettä sekä muita tieliikennevarusteita ei ole saatavilla Ninja H2R-malliin.

Z300

Z300 on aitoa Kawasakia isolla asenteella. Z300-mallin suunnittelussa on ollut esikuvana isommat Z-mallit, jotka ovat tunnettuja luokissaan. Sporttinen ja kompaktin kokoinen, kevyt ja helposti käsiteltävä Z300 on antaa kuljettajalle varmuutta ajamiseen.

Kaksisylinterinen 296 cm3:n nestejäähdytteinen moottori tuottaa tasaisesti voimaa koko kierroslukualueella. Moottori on vastaava, kuin Ninja 300 -mallissa. FCC Assist & Slipper -kytkimessä on käyttöä keventävä mekanismi ja luistokytkin estämässä takapyörän pidon menettämistä

vaihdettaessa pienemmälle vaihteelle. Z300-mallissa on zetoille tyypillinen voimakas etukatteen muotoilu, joka kapenee linjakkaasti pyörän takaosaa kohden. Pyörä on varustettu ABS-jarruilla.

Vulcan S

Vulcan S on kokoluokkansa todellinen uutuus! Rungon mittasuhteet antavat helpon ajettavuuden ja perustan pyörän ulkomuodolle. Moottori on taloudellinen ja tehokas ja vastaa kuljettajan kaasun käyttöön ripeästi. Kolmeen eri kohtaan siirrettävissä olevat jalkatapit ja säädettävä ohjaustanko antavat erikokoisille kuljettajille mahdollisuuden muokata ajoasennosta itselleen sopivan. Muotoilulla ja teknisillä ratkaisulla on Vulcan S -malliin saatu uusi, perinteisistä customeista poikkeava ulkonäkö.

Moottori on 649 cm3, 2-sylinterinen ja nestejäähdytteinen. Vääntävä ala- ja keskikierrosalue helpottaa liikkeelle lähtöä. Vulcan S tarjoaa kuljettajalle ajonautintoa niin mutkateille kuin suuremmillekin nopeuksille. 14 litran polttoainesäiliö yhdessä taloudellisen moottorin kanssa antavat pyörälle pitkän toimintasäteen, joten sillä voi ajaa pitkiäkin matkoja pysähtymättä tankkaamaan.

Versys 1000

Uusi Versys 1000 tarjoaa ajonautintoa tielle kuin tielle. Herkästi reagoiva moottori ja ketterä ajettavuus tekevät matkasta mukavan, ajatpa sitten yksin tai matkustajan kanssa. Lisävarusteena saatavat integroidut sivulaukut ovat tarvittaessa helppo irrottaa virta-avaimella.

Kuljetuskapasiteettia voi lisätä suurella 47 litran takalaukulla, johon mahtuu kaksi umpikypärää. Uusi sporttisesti muotoiltu etukate tuo pyörään kevyen ulkonäön. Kate suojaa kuljettajaa ajoilman viimalta ohjaamalla ilmavirran kuljettajan sivuille ja yli. Kaksoisajovalot lisäävät valotehoa ajettaessa pimeällä. Keskiseisontatuella varustettuun pyörään on helppo pakata matkatavarat ja tehdä huoltotoimenpiteitä.

Moottori 1043 cm3, 88,2 kW/120 hv on voimakasvääntöinen alhaisillakin kierroksilla ajettaessa, joten vaihteiden vaihtamisen tarve vähenee. Pyörässä on 3-Mode KTRC- luistonestojärjestelmä, joka tarjoaa parhaat puolet Kawasakin S-KTRC ja KTRC -luistonestojärjestelmistä. Järjestelmästä löytyy kolme asetusvaihtoehtoa joista valita niin sporttiseen kuin varovaisempaan ajoon liukkaalla alustalla. Asetukset 1 ja 2 tähtäävät maksimaaliseen eteenpäin menoon, kuten S-KTRC. Asetus 3 tarjoaa turvaa ja luotettavuutta liukkaille alustoille, kuten KTRC-järjestelmä. Luistonestojärjestelmä on myös poiskytkettävissä. FCC Assist & Slipper -kytkimessä on keventävä mekanismi ja luistokytkin, joka estää takapyörän pidon menettämisen pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.

VERSYS 650

Uusi Versys 650 on pyörä, jolla ei tarvitse epäröidä lähteä ajamaan maanteille, kaupunkiajoon tai pienemmille teille. Monikäyttöisen pyörän ominaisuudet ovat pitkäjoustoinen jousitus, kevyet 17″ renkaat, kapea runko, kaksisylinterinen vetävä moottori ja uusi tyylikäs ulkonäkö.

Uusi sporttisesti muotoiltu etukate tuo pyörään kevyen ulkonäön. Kate suojaa kuljettajaa ajoilman viimalta ja ohjaa ilmavirran kuljettajan sivuille ja yli. Kaksoisajovalot lisäävät valotehoa ajettaessa pimeällä. Takaiskunvaimennin on varustettu jousen esijännityksen pikasäädöllä ja paluuvaimennuksen säädöllä. Pikakiinnitteiset integroidut sivulaukut kiinnitetään matkustajan kiinnipitokahvoihin. Sivulaukkujen lukot aukeavat pyörän virta-avaimella. Vankka takarunko mahdollistaa sivu- ja takalaukkujen yhdistelmäkäytön myös ajettaessa matkustajan kanssa.

Ninja 250 SL

Kapea ja kompakti uusi Ninja 250SL täydentää Ninja-mallisarjaa. Ninja 250 SL -mallin keveys (151 kg tankattuna) on oleellinen tekijä pyörän helppoon käsiteltävyyteen.

Ristikkorunko ja suorituskykyinen yksisylinterinen taloudellinen moottori tekevät tästä pyörästä helpon ajaa. Ninja 250SL -mallissa on matala istuinkorkeus ja turvallisuutta lisäävät ABS-jarrut.

Kokokatteet suojaavat kuljettajaa viimalta. Pyörällä liikkeelle lähteminen ja ajaminen ovat hallittua ja helppoa.

Kawasaki-moottoripyörät, -maastoajoneuvot ja -vesijetit ovat tunnettuja erinomaisesta suorituskyvystä, hyvistä ajo-ominaisuuksista sekä edistyksellisestä muotoilusta. Laajempi mallistoesittely osoitteessa www.kawasaki.fi

Kuvat: sgn.materialbank.net käyttäjä: sumeko11, salasana: Sumeko22

Lisätietoja: MP-näyttely, messuosasto 6b99 Kawasaki

Sumeko Oy, Juurakkokuja 4, 01510 Vantaa, puh. 030 650 50

Myynti ja markkinointi: Jukka Repo, jukka.repo(a)sgn.fi tai Milja Autio, milja.autio(a)sgn.fi

Tekniset tiedot: Jukka Repo, jukka.repo(a)sgn.fi

Sumeko Oy on vuonna 1963 perustettu vapaa-ajan koneiden maahantuoja, jonka tuotemerkkejä ovat Kawasaki-moottoripyörät, -vesiskootterit ja -mönkijät, Arctic Cat -moottorikelkat ja -mönkijät sekä Tohatsu-perämoottorit. Sumeko Oy kuuluu SGN Groupiin, johon kuuluvat lisäksi Agritek Oy, Kessu Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, SGN Tekniikka Oy ja Truebell Finland Oy. SGN Group on kaupan alalla toimiva perheyritys, joka tunnetaan vahvoista kansainvälisistä merkkituotteista. Sen toimialoihin kuuluvat urheilu- ja vapaa-ajan tuotteet, maatalous, ympäristönhoito, teollisuuslaitteet sekä lumentekoon ja -hoitoon liittyvät laitteet. SGN Groupin liikevaihto on 176 milj. € ja sen palveluksessa on 206 työntekijää. Konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaan Koivuhaassa.

www.sumeko.fi

www.sgn.fi

 


Uutisarkisto

2017 2016 2015 2014 2013